Ha azt mondom, hogy régi magyar reklámok, akkor mi jut elsőre eszetekbe?
Na jó, kicsit szűkítsünk: Hurka-Gyurka, nem lehet megunni, Traubi, Márka, stb...
Ezeket a reklámfilmeket Sas István rendezte, s a híres reklámszakember pénteken Szombathelyen járt. Az egyetem D épületében tartott előadást, melyre én is elmentem, mert nem minden nap koptatják a katedrát ilyen kaliberű reklámszakemberek városunkban.
Turbó Generáció - ezt volt az előadás címe, s e fedőnév a mai tizenéveseket is takarja. Most nem mennék bele jobban az előadás anyagába, hisz nem órai jegyzetet írok, hanem bejegyzést, így inkább rövidítek, összefoglalok. Rengeteg humoros példát és reklámfilmet hozott Sas István, s maga az óra is kellőképp jó hangulatban, laza stílusban zajlott. Azt hiszem, hogy a szakirányban tanulók egytől-egyig élvezhetik a reklám-öreg előadásait, nekem is nagyon tetszett. Az előadásból megtudtam, hogy mit jelent a "kúl". Azon reklámok, amelyeket a mai fiatalság nem lát el a kúl pecséttel, az mehet a kukába, mert cikivé, égővé illetve gagyivá minősül. Ma már nem a reklám mondja meg, hogy mit tegyünk, a fogyasztók átvették a reklám felett a hatalmat, sokszor már mi csinálunk belőle kampányt (például az RTL Klubos "Szerintem" reklámok esetében is így történt).
„A kúl valami olyasmi, amit a mai fiatal társadalom elfogadhat. Annyira szokatlan, hogy már jó. Annyira rossz, hogy már tetszik és annyira idétlen, hogy már tartalmas. Kicsit lázadó és ellenkező a megszokott esztétikai normákkal. Mindig van benne valami avantgard, valami, ami ellenálló.” –
"A király és a sirály a kúl egyik alsóbb formája, ami zsír az már nagyon kúl. Az állat a kúl-zsírnak felel meg, a kúl-zsír-állat pedig beteg-el egyenlő. És az már annyira beteg, hogy az már jó."
Kiemelvén két reklámfilmet a sok közül ideillesztek.
Gondolom sokan emlékeztek még a Citroen C4-es reklámjára, amikor robottá transzformálódik az autó és laza táncot lejt egy parkolóház tetején. (Aki nem tudja miről van szó kattintson ide a reklámért!)
Ezt a reklámot parodizálta ki a Chevrolet, Aveo modelljüket reklámozzák "valóságos" címkével. Szegény táncos-autós sofőr:P
A másik kategória pedig a szőke nős reklámok. Ebből is láttunk párat, voltak nagy röhögések, az egyik legfrissebb:
Sas Istvánról mégtöbb itt.