Nemrég a tulajdonomba került az Ezermester című újság 1965-ös évi magazinjainak összessége köttetve. Az egész „könyv” tele van érdekességekkel, frappáns találmányokkal, ötletes megoldásokkal, hétköznapi eszközökkel, Az 1965/9-ik szám olyan címlapot közölt, már a ránézésre is beszédes.
Megjegyzem, az újság úgy határozta meg az illusztrációt, hogy: „Gördülő fatálca” – nem is fűznék hozzá semmit, túl sok mondatot, fogalmazást, elnevezést lehetne kiragadni, beszéljen helyettem a cikk szövege, a gördeszkázás őskora, avagy az, amikor betört az amerikai szubkultúra.
„Hullámlovaglás – szárazon
A képeslapok, s a televízió többízben is beszámolót adtak egy új sportág – a szárazon hullámlovaglás – fejlődéséről.
Ennek is fő eszköze egy deszka, melyet találóan „gördülő-fatálcának” neveztek el. A fő különbség: ez a deszka nem a hullámok, hanem enyhén lejtő járda, beton-, vagy aszfalt hátlán siklik lefele.
Ebből következően veszélyesebb is, hiszen a járda jóval keményebb a víznél. Sokak kérésére ismertetjük most a „gördülő fatálcát”, valamint használatát. Előre bocsájtjuk, - a sport legalább olyan ügyességet kíván, mint a korcsolyázás, görkorcsolyázás, hullámlovaglás, vagy vizisízés. Azokhoz hasonlóan, - nemcsak a sportoló, de mások sérülését is eredményezheti. Ezért csak alig lejtős, sima és forgalommentes útszakaszon tanuljunk, szórakozzunk vele.
A „gördülő fatálca” anyaga keményfa (tölgy, bükk) legyen, - az alája szerelt görkorcsolya-kerékpárok „önbeálló” kivitelűek legyenek. A méretek rajzunkról jól átvehetők.
Az indulásnál jobb lábbal lépjünk az alul legömbölyített peremű deszka közepére, ballal lökjük el magunkat, s aztán tipegve helyezzük mindkét lábunkat a járműre. Kormányzása a súly egyik lábról a másikra helyezésével, a lábak, valamint a test döntésével történik. FONTOS!!! A testsúly mindig elől legyen, a test előre dőljön.
A megállásnál egyik lábbal lépjünk le, miközben a másik a deszka közepén maradjon. Vigyázzunk, nehogy lelépésnél kirúgjuk magunk alól a „kocsit”. S-F”
A beidézett cikk eredetijéről a kép itt.